ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СФЕРИ КІБЕРСПОРТУ: ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/lexsportiva/2021.2.6Ключові слова:
кіберспорт, кіберспортсмени, спорт, спортивне право, правове регулювання, інвестування, правила проведення змаганьАнотація
В останні роки сфера кіберспорту набирає обертів і залучає все більше інвестицій. У зв’язку зі стрімким розвитком даної сфери, ускладненням суспільних відносин, збільшенням кількості спорів тощо виникає нагальна потреба у аналізі даної сфери життєдіяльності з правової точки зору. Актуальність дослідження викликана стрімким ростом кіберспорту, як потужного сектору економіки, порівняно з низьким рівнем правового регулювання даної сфери, як на національному, так і на міжнародних рівнях. Стаття присвячена дослідженню проблем цивільно-правового регулювання кіберспорту, з’ясуванню його відмінностей від традиційних видів спорту та правовим проблемам, з якими стикаються учасники даних відносин. Об’єктом дослідження стали суспільні відносини, що виникають між учасниками відносин в сфері кіберспорту. Предметом дослідження є чинні національні нормативно-правових акти, які вже використовуються або можуть бути використані для забезпечення правового регулювання даної сфери. Метою статті є аналіз наявних національних нормативно-правових актів, якими слід керуватись при регулюванні зазначених відносин, та з’ясування особливостей, які притаманні сфері кіберспорту. При написанні статті, з метою розкриття зазначеної теми дослідження, були використані наступні методи наукового пізнання: метод узагальнення, формально-юридичний метод, метод аналізу нормативних документів та порівняльно-правовий метод. В результаті проведеного дослідження зроблено висновок, що наразі наявної в країні нормативно-правової бази недостатньо для належного правового регулювання відносин в сфері кіберспорту, але питання доцільності прийняття окремого закону для регулювання зазначеної сфери залишається дискусійним. Також з’ясовано, що кіберспорт істотно відрязняється від традиційних видів спорту. Передовсім йдеться про тісний зв'язок кіберспорту і права інтелектуальної власності, який відсутній у сфері традиційного спорту. Крім того, в кіберспорті активно використовуються новітні інформаційні технології, що також потребує належного правового регулювання.
Посилання
Voronkov, A. (2019). Billions in the game: why sponsors love esports. Forbes. In: https://www.forbes.ru/biznes/388765-milliardy-v-igre-za-chto-sponsory-lyubyat-kibersport.
Ukraine. (1993). On Physical Culture and Sports: Law No. 3808-XII. Verkhovna Rada of Ukraine. In: https://zakon.rada.gov.ua/go/3808-12.
Economic truth. (2020). Esports officially recognized as a sport in Ukraine. In: https://www.epravda.com.ua/rus/news/2020/09/7/664819/.
Ministry of Youth and Sports of Ukraine. (2020). Order No 1557. Verkhovna Rada of Ukraine. In: https://mms.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/277/042/6022770429ce1859753668.pdf.
Ministry of Youth and Sports of Ukraine. (2015). Order No. 639. Verkhovna Rada of Ukraine. In: https://ips.ligazakon.net/document/MUS24630.
Ministry of Youth and Sports of Ukraine. (2021). Rules of e-sports competitions: Order No. 2 / 5.3 / 21. Verkhovna Rada of Ukraine. In: https://mms.gov.ua/storage/app/sites/16/Sport/Pravyla_zmagan/2020/pravila-kibersport.pdf.
International Esports Federation (IESF). (2021). Rules and technical regulations. In: https://iesf.org/governance/regulations.
Ukrainian Esports Federation. (2021). The Official web-site. In: https://esports.ua/about.
Ukraine. (2017). On Anti-Doping Control in Sports: Law. In: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1835-19#Text.
UNESCO. (2007). International Convention against Doping in Sport. In: https://en.unesco.org/themes/sport-andanti-doping/convention.
SportBox.ru. (2020). Esports included in the 2022 Asian Games in Hangzhou. In: https://news.sportbox.ru/Vidy_sporta/Kibersport/spbnews_NI1287665_Kibersport_vkluchen_v_programmu_Aziatskih_igr_2022_v_Khanchzhou.
Dereca, A. (2021). FIFA, Dota 2 and more: 8 video games included in the Asian Games 2022 program. Segodnia. In: https://game.segodnya.ua/game/cybersport/fifa-dota-2-i-drugie-8-videoigr-vneseny-v-programmu-aziatskihigr-2022-1573110.html.
Duge, C. (2021). Olympic Virtual Series: Premiere for eSports at the 2021 Olympics. Trends in the Sports Business. In: https://www.ispo.com/en/trends/olympic-virtual-series-premiere-esports-2021-olympics.
Cybersport.ru. (2021). The International Olympic Committee announced the creation of the Olympic Virtual Series. In: https://www.cybersport.ru/other/news/mezhdunarodnyi-olimpiiskii-komitet-obyavil-o-sozdanii-olimpiiskoi-virtualnoi-serii.
International Olympic Committee (OIC). (2021). The Official web-site. In: https://olympics.com/ioc/overview.
GameInside.ua. (2021). Can computer games become Olympic: putting an end to the issue of e-sports at the Olympics. In: https://gameinside.ua/materials/mogut-li-komjuternye-igry-stat-olimpijskimi-stavim-tochku-v-voprose-kibersporta-naolimpiade/287970/.
International Esports Federation (IESF). (2021). Members. In: https://iesf.org/about/members.
International Esports Federation (IESF). (2021). Official Rulebook. In: https://iesf.org/wp-content/uploads/2021/11/EWC21-Official-Rule-Book-updated.pdf.
Nikulesko, D. (2021). We play by the rules. How to protect your rights when developing computer games. In: https://yur-gazeta.com/dumka-eksperta/graemo-za-pravilami-yak-zahistiti-svoyi-prava-pri-rozrobci-kompyuternih-igor.html.
Ukraine. (1993). On Copyright and Related Rights: Law. Verkhovna Rada of Ukraine. In: https://zakon.rada.gov.ua/go/3792-12.
Ukraine. (2004). Civil Code of Ukraine: Law. Verkhovna Rada of Ukraine. In: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15.